Mostrar el registro sencillo del ítem
Alfabetización visual de datos y enseñanza de visualización de datos en las escuelas de diseño de la RAD
dc.contributor.advisor | Roux, Guillaume | |
dc.contributor.author | Daniel Antonio, León Blanco | |
dc.date.accessioned | 2023-03-31T17:00:53Z | |
dc.date.available | 2023-03-31T17:00:53Z | |
dc.date.issued | 2023-03-31 | |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ucaldas.edu.co/handle/ucaldas/18886 | |
dc.description | Ilustraciones | spa |
dc.description.abstract | spa:La alfabetización visual de datos puede entenderse desde el ámbito educativo como el proceso de aproximación a los datos y su visualización. El concepto agrupa ideas de la alfabetización visual y la alfabetización de datos y ha sido desarrollado sobre todo en Canadá y Estados Unidos, países con una fuerte “cultura de los datos”. En el contexto colombiano, si bien no es recurrente el uso de este término, es posible reconocerlo desde la práctica docente enfocada en la enseñanza del diseño de visualización de datos o dataviz. En ese sentido, este proyecto de investigación busca comprender el concepto de alfabetización visual de datos desde la práctica docente en Colombia. Para tal fin, por medio de una encuesta se identificaron diferentes casos de enseñanza de dataviz en escuelas de diseño asociadas a la Red Académica de Diseño, RAD. Posteriormente, con una entrevista se profundizó en los procesos, ejercicios y nociones sobre la alfabetización en el contexto del diseño. Y, finalmente, a partir de una síntesis se presenta una perspectiva sobre este tipo de alfabetización desde la práctica docente. Se concluye que en el contexto nacional se dan procesos de alfabetización que apuntan a una comprensión amplia de los datos y su visualización. Además, que desde la práctica docente enmarcada en el diseño de información se propicia una alfabetización que no solo procura por la buena presentación visual de los datos, sino que busca mostrar el valor social de la dataviz. A modo de cierre, se plantea que vale la pena discutir sobre las posibilidades pedagógicas e investigativas que aportan la alfabetización en la enseñanza de dataviz. | spa |
dc.description.abstract | eng:Visual data literacy can be understood, from the educational field, as the process of approximation to data and its visualization. The concept brings together ideas from visual literacy and data literacy and has been developed mainly in Canada and the United States, countries with a strong “data culture”. In the Colombian context, although the use of this term is not recurrent, it is possible to recognize it from the teaching practice focused on teaching data visualization design or dataviz. In this sense, this research project seeks to understand the concept of visual data literacy from the teaching practice in Colombia. To this end, through a survey, different cases of dataviz teaching were identified in design schools associated with the Red Académica de Diseño, RAD. Subsequently, with an interview, the processes, exercises and notions about literacy in the context of design were deepened. And, finally, from a synthesis, a perspective on this type of literacy is presented from the teaching practice. It is concluded that in the national context there are literacy processes that point to a broad understanding of the data and its visualization. In addition, from the teaching practice framed in the design of information, a literacy is promoted that not only seeks a good visual presentation of the data, but also seeks to show the social value of the dataviz. By way of closing, it is suggested that it is worth discussing the pedagogical and investigative possibilities that literacy contributes to the teaching of dataviz. | eng |
dc.description.tableofcontents | INTRODUCCIÓN / CAPÍTULO 1: Planteamiento del problema / Pregunta de investigación/ Objetivos/ Visualización, datos e información en la cadena DIKW/ Generalidades sobre la visualización de datos/ “Nuevas” alfabetizaciones y visualización de datos/Alfabetización visual/Alfabetización de datos/Antecedentes sobre la enseñanza de Dataviz y AV/AD desde el diseño/ Sistema de Variable/CAPÍTULO 3: Metodología/ Enfoque del estudio/ Método / Población y muestra (unidad de trabajo) /Instrumentos de recolección de información /CAPITULO 4: Resultados y discusión/ Enseñanza del dataviz en las escuelas de diseño/ Procesos y ejercicio de alfabetización visual de datos/ Perspectiva sobre la alfabetización visual de datos/ CONCLUSIONES/ BIBLIOGRAFÍA | spa |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.language.iso | eng | spa |
dc.language.iso | spa | spa |
dc.title | Alfabetización visual de datos y enseñanza de visualización de datos en las escuelas de diseño de la RAD | spa |
dc.type | Trabajo de grado - Maestría | spa |
dc.description.degreelevel | Maestría | spa |
dc.identifier.instname | Universidad de Caldas | spa |
dc.identifier.reponame | Repositorio Institucional Universidad de Caldas | spa |
dc.identifier.repourl | https://repositorio.ucaldas.edu.co/ | spa |
dc.publisher.faculty | Facultad de Artes y Humanidades | spa |
dc.publisher.place | Manizales | spa |
dc.relation.references | Association of College & Research Libraries. (2011). ACRL Visual Literacy Competency Standards for Higher Education. Lugar de publicación: ACRL. Recuperado de: http://www.ala.org/acrl/standards/visualliteracy | spa |
dc.relation.references | Bertin, J. (1983). Semiology of graphics. University of Wisconsin press. | spa |
dc.relation.references | Bonsiepe, G. (2000). Design as tool for cognitive metabolism: the role of design in the socialization of knowledge. Image & Text: a Journal for Design, 2000(9), 35-39. | spa |
dc.relation.references | Bhargava, R., & D'Ignazio, C. (2017). Data sculptures as a playful and low-tech introduction to working with data. | spa |
dc.relation.references | Bhargava, R., Kadouaki, R., Bhargava, E., Guilherme, C., & D’Ignazio, C. (2016). Data Murals: Using the Arts to Build Data Literacy. The Journal of Community Informatics, 12(3), 197–216. Retrieved from http://cijournal.org/index.php/ciej/article/view/1276 | spa |
dc.relation.references | Buckingham, D. (2007). Digital Media Literacies: rethinking media education in the age of the Internet. Research in comparative and international education, 2(1), 43-55. | spa |
dc.relation.references | Cairo, A. (2008). Infografía 2.0. ALAMUT. | spa |
dc.relation.references | Cairo, A. (2013). The truthful art: data, charts, and maps for communication. New Riders. | spa |
dc.relation.references | Chen, C. (2006). Information visualization: Beyond the horizon. Springer Science & Business Media. | spa |
dc.relation.references | Creswell, J. W., & Creswell, J. (2003). Research design (pp. 155-179). Thousand Oaks, CA: Sage publications. | spa |
dc.relation.references | Deahl, E. (2014). Better the Data You Know: Developing Youth Data Literacy in Schools and Informal Learning Environments. https://doi.org/10.2139/ssrn.2445621 | spa |
dc.relation.references | D’Ignazio, C. (2017). Creative data literacy. Information Design Journal, 23(1), 6–18. https://doi.org/10.1075/idj.23.1.03dig | spa |
dc.relation.references | D’Ignazio, C., & Bhargava, R. (2015). Approaches to Building Big Data Literacy. Bloomberg Data for Good Exchange 2015. | spa |
dc.relation.references | Dur, B. U. (2014). Data Visualization and Infographics In Visual Communication Design Education at The Age of Information. Journal of Arts and Humanities, 3(5), 39–50. https://doi.org/10.18533/journal.v3i5.460 | spa |
dc.relation.references | Facione, P. (2007). Pensamiento Crítico: ¿Qué es y por qué es importante. Insight assessment, 22, 23-56 | spa |
dc.relation.references | Fontichiaro, K., & Oehrli, J. A. (2016). Why data literacy matters. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1099487.pdf | spa |
dc.relation.references | Heer, J. (2017). Visual Encoding Design [Material de clase]. Data Visualization. Universidad de Washington. Recuperado de: https://courses.cs.washington.edu/courses/cse442/17au/lectures/CSE442- VisualEncoding.pdf | spa |
dc.relation.references | Hey, J. (2004). The data, information, knowledge, wisdom chain: the metaphorical link. Intergovernmental Oceanographic Commission, 26. Recuperado de: http://inls151f14.web.unc.edu/files/2014/08/hey2004-DIKWchain.pdf | spa |
dc.relation.references | Iliinsky, N & Steele, J. (2011). Designing Data Visualization. Editorial O’reilly. | spa |
dc.relation.references | Kędra, J. (2018). What does it mean to be visually literate? Examination of visual literacy definitions in a context of higher education. Journal of Visual Literacy, 37(2), 67–84. https://doi.org/10.1080/1051144x.2018.1492234 | spa |
dc.relation.references | Kennedy, H; Engebretsen, M (2021). Introduction: The relationships between graphs, charts, maps and meanings, feelings, engagements en Engebretsenen M. Engebretsen, H. Kennedy (Ed.), Data visualization in society (pp. 19 - 32). Amsterdam University Press. | spa |
dc.relation.references | Kerren, A., Stasko, J. T., & Dykes, J. (2008). Teaching information visualization. In Information visualization (pp. 65-91). Springer, Berlin, Heidelberg. | spa |
dc.relation.references | Kirk, A. (2019). Data Visualisation: A Handbook for Data Driven Design (A. Owen (ed.); II). SAGE Publications. | spa |
dc.relation.references | Kitchin, R. (2014). The Data Revolution: Big data, open data, data infrastructures and their consequences. SAGE Publications. | spa |
dc.relation.references | Mackinlay, J. (1987). Automatic design of graphical presentations. Recuperado de: https://dl.acm.org/citation.cfm?id=39942 | spa |
dc.relation.references | Martínez, A. (20 de Abril de 2017). La diferencia entre información, conocimiento y sabiduría (o por qué más información nos ha hecho menos sabios). Pijamasurf. https://pijamasurf.com/2017/04/la_diferencia_entre_informacion_conocimiento_y_sa biduria_o_porque_mas_informacion_nos_ha_hecho_menos_sabios/ | spa |
dc.relation.references | Mauri, M. (2020). Introducing Information Visualization To Design Students. EDULEARN20 Proceedings, 1(July), 4442–4448. https://doi.org/10.21125/edulearn.2020.1173 | spa |
dc.relation.references | Mauri, M., Colombo, G., Briones, M., & Ciuccarelli, P. (2021). Teaching the critical role of designers in the data society: the DensityDesign approach. March 2020. https://doi.org/10.21606/learnxdesign.2019.12046 | spa |
dc.relation.references | Meirelles, I. (2013). Design for information: an introduction to the histories, theories, and best practices behind effective information visualizations. Rockport publishers. | spa |
dc.relation.references | Meirelles, I., & Sun, X. (2014). Teaching information visualization by exploring their power in engaging users of social media applications. Blucher Design Proceedings, 1, 1–11. | spa |
dc.relation.references | Meo, A., & Navarro, A. (2009). La voz de los otros. El uso de la entrevista en la investigación social (The others’ voice. Interviewing in social research). Omicron. | spa |
dc.relation.references | Pontis, S. (2012). Making sense of information (visual) practices | Mapping Complex Information. Theory and Practice. Retrieved August 25, 2019, from https://sheilapontis.wordpress.com/2012/12/21/making-sense-of-information-visualpractices/ | spa |
dc.relation.references | Pontis, S. (2018). Making Sense of Field Research A Practical Guide for Information Designers.pdf (1st ed.). Routledge. | spa |
dc.relation.references | Pop, R. (junio 29 de 2020). The Difference Between Teaching and Doing Data Visualization—and Why One Helps the Other. Nightingale. http:// https://medium.com/nightingale/the-difference-between-teaching-and-doing-datavisualization-and-why-one-helps-the-other-73cd2b49860b | spa |
dc.relation.references | Resolución 3463 (Diciembre 30 de 2003). https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles86403_Archivo_pdf.pdf | spa |
dc.relation.references | Ridsdale, C., Rothwell, J., Smit, M., Ali-Hassan, H., Bliemel, M., Irvine, D., … Wuetherick, B. (2015). Strategies and Best Practices for Data Literacy Education. Knowledge Synthesis Report. https://doi.org/DOI: 10.13140/RG.2.1.1922.5044 | spa |
dc.relation.references | Ryan, L. (2015). Visualization Techniques to Cultivate Data Literacy. In Flores, K. Kirstein, K. D., Schieber, C. E, Olswang, S.G. (Eds). Advances in Exemplary Instruction: Proven Practices in Higher Education. | spa |
dc.relation.references | Ryan, L. (2016). The visual imperative. Creating a visual culture of data discovery. (T. Green, Ed.), Morgan Kaufmann. Cambridge: Todd Green. | spa |
dc.relation.references | Sánchez, J. A., & Rodríguez, M. S. (2009). Investigar con mapas conceptuales: procesos metodológicos (Vol. 24). Narcea Ediciones. | spa |
dc.relation.references | Segel, E., & Heer, J. (2010). Narrative visualization: Telling stories with data. IEEE transactions on visualization and computer graphics, 16(6), 1139-1148. | spa |
dc.relation.references | Stake, R. E. (1995). The art of case study research. sage. | spa |
dc.relation.references | Tønnessen, E. S. (2021). What is visual-numeric literacy, and how does it work? In M. Engebretsen & H. Kennedy (Eds.), Data visualization in society (Vol. 70, Issue 1, pp. 189–205). Amsterdam University Press. https://doi.org/10.1080/24750158.2021.1875782 | spa |
dc.relation.references | Tufte, E. R. (1997). The Visual Display of Quantitative Information. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/c042/2a29881fc1fdc7021f5e8f9f042e5dee2c57.pdf | spa |
dc.relation.references | Tygel, A. F., & Kirsch, R. (2016). Contributions of Paulo Freire for a Critical Data Literacy: a Popular Education Approach. The Journal of Community Informatics, 12(3), 108–121. Retrieved from http://www.cijournal.net/index.php/ciej/article/view/1296 | spa |
dc.relation.references | Ware, C. (2019). Information visualization: perception for design. Morgan Kaufmann. | spa |
dc.relation.references | Warnes, S. 2018. What´s visual ‘encoding’ in data viz, and why is it important? Medium magazine. Recuperado de: https://medium.com/@sophiewarnes/whats-visual-encodingin-data-viz-and-why-is-it-important-7406bc88b4b4 | spa |
dc.relation.references | Weber, W. (2017). Interactive information graphics en A. Black, P. Luna, O. Lund (et al) (Ed.), Information design research and practice (pp. 243–256). Routledge, Taylor & Francis Group. | spa |
dc.relation.references | Yin, R K. (2009), Case Study Research. London: Sage. | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.subject.proposal | Alfabetización visual | spa |
dc.subject.proposal | Alfabetización de datos | spa |
dc.subject.proposal | Enseñanza de diseño de dataviz | spa |
dc.subject.proposal | Diseño visual | spa |
dc.subject.proposal | Práctica docente | spa |
dc.subject.unesco | Investigación interdisciplinaria | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | spa |
dc.type.content | Text | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/masterThesis | spa |
dc.type.redcol | https://purl.org/redcol/resource_type/TM | spa |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | spa |
oaire.version | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa | spa |
oaire.accessrights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |
dc.description.degreename | Magister en Diseño y Creación Interactiva | spa |
dc.publisher.program | Maestría en Diseño y Creación Interactiva | spa |
dc.description.researchgroup | Gestión y Transmisión de conocimiento | spa |
dc.rights.coar | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |