dc.contributor.author | León, Ricardo López | spa |
dc.contributor.author | Real Paredes , Alma Rosa | spa |
dc.contributor.author | Acero Padilla, Ana Iris | spa |
dc.date.accessioned | 2014-12-19 00:00:00 | |
dc.date.available | 2014-12-19 00:00:00 | |
dc.date.issued | 2014-12-19 | |
dc.identifier.issn | 1794-7111 | |
dc.identifier.uri | https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/view/521 | |
dc.description.abstract | Este artículo presenta los resultados de investigación obtenidos luego de enfrentar a un enfoque que denominamos como Di seño Integral, a estudiantes de Diseño Gráfico que cursaban su último semestre en el año 2013, de la Universidad Autónoma de Aguascalientes, México. El objetivo de la investigación fue conocer el desempeño de los estudiantes ante esta propuesta que atendía algunos vicios de la educación del diseño. Las experiencias se recopilaron a través de video-entrevistas durante las cuatro fases que propone el Diseño Integral: identificación de necesidades, estrategias, implementación y evaluación. Aquí se presentan los hallazgos más importantes de cada etapa. | spa |
dc.description.abstract | Abstract
This article presents the research results obtained after facing last semester Graphic Design students to an approach, called “Integral Design” in 2013 in the Autonomous University of Aguascalientes, Mexico. The main purpose of the research was to get to know the performance of students through this approach that attended some vices of design education. The experiences were compiled through video-interviews during the four steps of the Integral Design process: needs assessment, strategies, implementation and evaluation. The most outstanding findings in each step are presented in this article. | eng |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.language.iso | spa | spa |
dc.publisher | universidad de Caldas | spa |
dc.rights | Derechos de autor 2015 Revista Kepes | spa |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | spa |
dc.source | https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/view/521 | spa |
dc.subject | Multimedia narra-tive | eng |
dc.subject | Pictorial work | eng |
dc.subject | reactivity | eng |
dc.subject | transmedia | eng |
dc.subject | diseño integral | spa |
dc.subject | docencia | spa |
dc.subject | estudio de usuarios | spa |
dc.subject | enseñanza-aprendizaje | spa |
dc.subject | vinculación | spa |
dc.title | Introducción al diseño integral en el aula | spa |
dc.type | Artículo de revista | spa |
dc.type | Sección Artículos | spa |
dc.type | Journal Article | eng |
dc.identifier.eissn | 2462-8115 | |
dc.relation.citationendpage | 81 | |
dc.relation.citationissue | 10 | spa |
dc.relation.citationstartpage | 67 | |
dc.relation.citationvolume | 11 | spa |
dc.relation.ispartofjournal | Kepes | spa |
dc.relation.references | Adams, R., Daly, S., Mannc, LL., & Dall’albad, G. (2011). Being a professional: Three lenses into design thinking, acting, and being. Design Studies, 23(3), 588-607. | spa |
dc.relation.references | Ambrose, G., & Harris, P. (2010). Design thinking: The act or practice of using your mind to consider design. Londres: AVA Publishing SA. | spa |
dc.relation.references | Bjögvinsson, E., Ehn, P., & Hillgren, P. (2012). Design Things and Design Thinking: Contemporary Participatory Design Challenges. Design Issues, 28(3), 111-116. | spa |
dc.relation.references | Dorst, K. (2010). The core of ‘design thinking’ and its application. Design Studies, 32(3), 522-532. | spa |
dc.relation.references | Hanington, B. (2010). Relevant and Rigorous: Human-Centered Research and Design Education. Design Issues, 26(3), 18-26. | spa |
dc.relation.references | IDEO. (2011). Human centered design: Toolkit. 2ª ed. Canadá: IDEO. | spa |
dc.relation.references | Kimbell, L. (2011). Rethinking Design Thinking: Part I. Design Culture, 3(3). | spa |
dc.relation.references | Kumar, V. (2013). 101 Design Methods: A structured Approach for driving inno-vation in your organization. Canadá: John Whiley & Sons, Inc. | spa |
dc.relation.references | López-León, R., Acero, A.I., & Real, A. (2013). EVAL-UAA. Instrumento para la Evaluación de Competencias en los estudiantes de Diseño. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(2), 279-293. | spa |
dc.relation.references | Lotman, I. (2000). Semiósfera I: Semiótica de la cultura y del texto. Madrid, Es-paña: Ediciones Cátedra. | spa |
dc.relation.references | Lupton, Ellen. (2011). Graphic design thinking: beyond brainstorming. Nueva York: Princeton Architectural Press. | spa |
dc.relation.references | Rodríguez Morales, L. (2004). Diseño: Estrategia y táctica. México, D.F.: Siglo XXI Editores, S.A. de C.V. | spa |
dc.relation.references | Verganti, R. (2009). Design-Driven Innovation: Changing the rules of competition by radically innovating what things mean. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Publishing Corporation. | spa |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.title.translated | Introduction to Integral Design in the Classroom | eng |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | spa |
dc.type.content | Text | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article | spa |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | spa |
dc.relation.citationedition | Núm. 10 , Año 2014 : Enero - Diciembre | spa |
dc.relation.bitstream | https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/download/521/446 | |
dc.type.coarversion | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | spa |
dc.rights.coar | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | spa |